امضاء 2 قرارداد بین مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی حفاری ایران
اردیبهشت 8, 1397
نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت ایران آغاز به کار کرد/ معرفی ١۴ بلوک اکتشافی شرکت ملی نفت در دومین روز از برگزاری نمایشگاه
اردیبهشت 8, 1397

 عملیّات راندن جداری “20 و نصب کفشک در عمق 1434 متریدر حفّاری چاه فروزان-20 با موفقیت انجام شد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت اکتشاف در گفتگو با رضا علیزاده مسئول و مدیر این پروژه در مدیریت اکتشاف، بیان کرد: در اتفاقی کم سابقه،  عملیّات راندن جداری “20 و نصب کفشک در عمق 1434 متری در حفّاری چاه فروزان-20 که از لحاظ طول جداری  و شرایط پیچیده‌ی چاه به ویژه ایجاد کنارگذر در حفره‌ی “26 مطابق ضرورت‌های عملیّاتی در حوزه‌ی خلیج فارس  نادر بود، توسط فعالیّت تیمی کارشناسان مدیریت اکتشاف در این پروژه و در کنار تعامل سازنده با شرکت حفّاری شمال(پیمانکار)، به سرانجام رسید.

وی تأکید بر رعایت اصول ایمنی و ارتقای سطح HSE در عملیّات و تلاش خستگی‌ناپذیر ناظرین عملیّات حین راندن جداری که نشان از تبلور تخصّص و تجربه‌ی کارشناسان اداره‌ی حفّاری مدیریت اکتشاف در انجام عملیات حفّاری اکتشافی می‌باشد را از عوامل موفقیت در انجام این عملیات دانست.

علیزاده بیان کرد: این عملیّات موفقیت‌آمیزبا توجه به اشتراک میدان فروزان با کشور عربستان سعودی، از نظر پیچیدگی عملیّاتی در مقایسه با عملیات مشابه، کم سابقه بوده است. آن‌چه این عملیات را متمایز ساخت، حفر کنارگذار 26″ بدون استفاده از سرویس‌های گران‌قیمتی چون MWD با طراحی BHA توسط واحد مهندسی اداره‌ی حفاری مدیریت اکتشاف بود که نتایج نمودار CDR پس از اقدام به Side Track نشان داد که نه تنها حفره‌ی کنارگذر به خوبی ایجاد شده، بلکه میزان انحراف در کمترین میزان ممکن بود، به طوری که جداری 20″ تا انتهای چاه رانده شده و عملیات سیمان‌کاری با موفقیت به انجام رسید.

وی در ادامه افزود: Geometery چاه پس از کج کردن، وزن بالای جداری 20″ در عمق نصب کفشک، حجم بالای دوغاب سیمان برای عملیات و هم‌چنین شرایط خاص آب و هوایی خلیج‌ فارس در اسفند ماه، عملیات راندن و سیمان‌کاری جداری را با ریسک‌های متعددی روبرو می‌ساخت که به همین منظور، جلسه‌هایی پیش از عملیات در دفتر تهران و همچنین در محل سکوی سحر-1 توسط اعضای تیم پروژه در اداره‌ی حفاری مدیریت اکتشاف تشکیل شده و با نظارت دقیق و تهیه‌ی چک‌لیست‌های خاصچنین عملیاتی توسط کارشناسانمدیریت اکتشاف و با رعایت نکات و ملاحظات مورد نظر توسط شرکت حفاری شمال، تصمیم‌گیری نهایی انجام شد.

علیزاده در پایان خاطر نشان کرد: پروژه‌ی حفاری فروزان-20 به عنوان چاهی با فشار و دمای بالا موسوم به HPHT، یکی از فنی‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های حفاری طرح اکتشافی خلیج‌فارس است که با طراحی و نظارت اداره‌ی حفاری مدیریت اکتشاف در دست انجام است. در این چاه برای نخستین بار در صنعت حفاری کشور اقدام به تهیه‌ی سند جامع مطالعه‌ی ریسک چاه شده است و امیدواریم با پیشرفت پروژه و رسیدن به اهداف اکتشافی، بر میزان ذخایز هیدروکربوری کشور افزوده شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.