رئیس اداره برنامه ریزی و کنترل طرحهای مدیریت اکتشاف تأکید کرد: ما یک سیستم کامل مدیریت پروژه سازمانی داریم که خوشبختانه میتوانم بگویم این برای نخستین بار است که در شرکت ملی نفت ایران به این سبک و منطبق بر استانداردهای جهانی اجرایی شده است
مسعود انصاری رئیس اداره برنامهریزی و کنترل طرحهای مدیریت اکتشاف خود را معرفی کرد: از سال 1376 استخدام شرکت ملی نفت ایران شدم و در اداره نقشه برداری به عنوان نقشه بردار ناحیه لرزهنگاری و نواحی ژئوفیزیک ثقل سنجی و لرزهنگاری مشغول بکار شدم و اولین ناحیهایی که حضور پیدا کردم ناحیه ثقل سنجی نکا بود تا سال 1383 در اداره نقشه برداری بودم و نواحی مختلف لرزه نگاری و نواحی مختلف ثقل سنجی و گاهی هم برای تعیین مختصات چاهها به نواحی حفاری میرفتم.
مسعود انصاری در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: از سال 1383 تا 1385 در مقطع فوق لیسانس در رشته مدیریت پروژه و ساخت در یک دوره مشترک بین دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه کلگری کانادا شرکت کردم تا سال 1385 که فارغ التحصیل شدم و دوباره به مدیریت اکتشاف بازگشتم، مدیر آن زمان تصمیم گرفت که من به اداره برنامهریزی بروم و به عنوان کارشناس فعالیت کنم در آن زمان ساختار خاصی در اداره وجود نداشت و رئیس اداره برنامه ریزی و کنترل طرح ها و مدیر وقت تصمیم گرفته بودند که مدیریت پروژه را در اداره راهاندازی کنند، پروژهها شناسایی شوند و کارها بصورت پروژهایی انجام شود و من با توجه به تحصیلم در رشته مدیریت پروژه و ساخت، شروع به جمعآوری اطلاعات کردم و فعالیتم را با پروژههای اکتشافی آغاز کردم به نوعی که ساختار و هزینهها مشخص شوند و یک شکل و شمایل پروژهایی در اکتشاف پیادهسازی شود. تلاش کردیم که ساختار جدیدی برای اداره برنامهریزی تهیه کنیم و اداره را مدرنتر و بروزتر کنیم. میتوان گفت همان ساختار که در آن سال طراحی کردیم با کمترین تغییرات همین ساختاری است که امروز اداره برنامهریزی بر اساس آن فعالیت میکند. بنده از سال 1390 بعنوان رئیس برنامه ریزی و تخصیص منابع زیر نظر رئیس اداره مشغول بکار بودم تا سال 1395 که بعد از آن بعنوان رئیس اداره برنامه ریزی و کنترل طرحها انتخاب شدم و در خدمت اکتشاف هستم.
وی افزود: اداره برنامهریزی و کنترل طرحها داری سه بخش کلیدی و مهم است که این سه بخش در تمام ادارههای برنامهریزی و کنترل طرحها در سطح شرکت ملی نفت به صورت استاندارد وجود دارد که شامل بخش بررسی فنی و اقتصادی، بخش کنترل طرحها و بخش برنامهریزی و تخصیص منابع است که هر سه از این بخشها دارای وظایف مشخصی به صورت استاندارد هستند.
وظیفه اساسی بخش کنترل طرحها این است که با استاندارد جامعی بنام PMBOK پروژهای اکتشافی را برنامهریزی و کنترل کند و پیشرفت فیزیکی پروژهها را اعلام و اندازه گیری نماید.
وظیفه اساسی بخش بررسیهای فنی و اقتصادی این است که پروژههای اقتصادی را شناسایی و اطلاعات مربوط به آن را جمعآوری کرده و نسبت به اخذ مصوبات انجام کار از شرکت ملی نفت اقدام کند، قدم بعدی که این بخش انجام میدهد تدوین گزارش کشف است که در حال حاضر گزارش را مدیران طرح ها تدوین میکنند و این واحد آن را بررسی و اصلاح کرده و در نهایت با تائید بنده و امضای آقای مدیر برای شرکت ملی نفت ایران ارسال میشود. قسمتی که در این گزارش کشفها محصول اداره برنامه ریزی است بررسیهای اقتصادی آن است چرا که برای هر کشفی که انجام میشود باید گزارش کشف نوشته و اگر اقتصادی بود بررسی اقتصادی آن انجام شود.
وظیفه بخش برنامهریزی و تخصیص منابع تهیه برنامههای پنج ساله، تهیه برنامههای سالانه است که باید با کمک طرحها و مدیران طرح ها احجام کاری که در برنامه پنج ساله از اکتشاف متصور است شناسایی و بودجه بندی کند بعد از اینکه پروژه بودجهبندی شد و مصوبات پروژه ها اخذ شدند و برنامه های پنج ساله در شرکت ملی نفت و وزارت نفت مصوب شد این بخش باید برای هر پروژهایی بودجه سالیانه تهیه کند و ماه به ماه منابع مالی لازم را برای اجرای پروژه ها اخذ کند. این مجموعه کارهای است که در اداره برنامه ریزی و کنترل طرحها و در سه بخش کلیدی در حال حاضر انجام میشود.
وی ادامه داد: از برنامههای که اداره ما در چند سال گذشته بصورت جدی دنبال کرده و خوشبختانه محقق شده است میتوان به استقرار سیستم مدیریت پروژه سازمانی که به نحوه بسیار شایسته و برای اولین بار در شرکت ملی نفت ایران پیادهسازی شده است اشاره کرد به این صورت که ما در راس امور مدیریت پورتفولیو، شناسایی پروژه ها، سبد سرمایهگذاری پروژهها و تصمیمگیری در خصوص اینکه کدام پروژه انجام شود که در شورای بنام شورای پورتفولیو بررسی میشود، اولین فرایندهای که برای شورای پورتفولیو تهیه شده توسط این اداره پایهگذاری شده و این اداره دورههای مربوط به Portpolio Management برای همکاران اکتشاف و مدیران طرحها برگزار کرده است.
مسعود انصاری گفت: نکته بعدی که اداره برنامه ریزی و کنترل طرحها در راستای اجرای سیستم مدیریت پروژه اجرای کرده مدیریت طرحها، شناسایی طرحها و تکمیل تدوین طرحها است که این هم یکی از نکات بسیار خوبی بود که در این مدت با حمایتهای مدیر محترم انجام شد، طرحها پایهگذاری شد، پروژهای مرتبط به طرحها شناسایی شدند و مدیران طرحها انتخاب شدند به این صورت که هر طرحی یک مدیر دارد و برنامه طرحها توسط مدیران طرحها تدوین و در اداره برنامهریزی زمانبندی مناسب آن انجام میشود و با حمایت معاونت محترم اکتشاف و معاونت فنی، مدیریت طرح هم در اکتشاف و شاید برای اولین بار در شرکت ملی نفت ایران انجام میشود.
وی افزود: قدم بعدی مدیریت پروژه است که بر اساس مدیریت پورتفولیو و مدیریت طرحها در مدیریت اکتشاف پایهگذاری شد، مدیریت پروژه هم پیگیری شد، پروژهها به سبک جدیدی شناسایی شدند و محدوده طرحها و محدوده پروژهها توسط مدیران پروژه مشخص شد، پروژهها ساختار کاری تدوین یافتهایی دارند و برخی از پروژههای ما مانند پروژههای حفاری به صورت سیستماتیک و با کمک مدیران و کارشناسان پروژه و کارشناسان کنترل طرحها که در اداره برنامهریزی وجود دارد آنالیز ریسک میشوند.
این مقام مسئول در پایان گفت: ما یک سیستم کامل مدیرت پروژه سازمانی داریم که خوشبختانه میتوانم بگویم برای نخستین بار است که در شرکت ملی نفت ایران به این سبک و منطبق بر استانداردهای جهانی اجرایی شده است. حمایتهای مدیر محترم از این سیستم باعث شد که در چهار سال اخیر این پروژه به بلوغ برسد، اداره برنامه ریزی و کنترل طرحها کارهای که از جنس برنامهریزی باشد را انجام میدهد مانند هماهنگی که در تهیه یک دیتا بیس از نقشههای اکتشافی که البته کار توسط اداره سامانه، ادراه زمینشناسی و اداره ژئوفیزیک در حال انجام است و هماهنگیهای لازم و پیگیریها توسط اداره برنامهریزی و کنترل طرح ها انجام میشود از این قبیل کارهایی که نیاز به هماهنگی بین ادارات مختلف دارد معمولا در اداره ما انجام میشود و خوشبختانه تا کنون کارها به خوبی پیش رفته و خروجی مناسبی داشته است.